4/8/08

Πεζόδρομοι, ποδηλατόδρομοι και διάσπαρτοι χώροι στάθμευσης για μια ελκυστική και λειτουργική Ναύπακτο

Βασική διακήρυξη της Νέας Πορείας είναι η Ναύπακτος να γίνει μια πόλη λειτουργική για τους πολίτες της και ελκυστική για τους επισκέπτες της. Για να επιτευχθεί αυτό είναι απαραίτητο να οργανωθεί ο τρόπος λειτουργίας της πόλης μας. Ένα από τα κύρια στοιχεία λειτουργίας μιας πόλης είναι η οργάνωση και ο τρόπος κυκλοφορίας σε αυτή. Το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Ναυπάκτου προκαλείται κυρίως από το άναρχο παρκάρισμα, βασική αιτία του οποίου είναι η έλλειψη χώρων στάθμευσης εκτός οδικού δικτύου. Είναι προφανές ότι η σημερινή κατάσταση δεν κάνει τη Ναύπακτο ούτε λειτουργική αλλά και ούτε και ελκυστική.

  • Το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης που προτείνει η Δημοτική Αρχή Παπαθανάση δεν αποτελεί λύση, αφού δεν δημιουργεί νέες θέσεις στάθμευσης, δεν απελευθερώνει χώρους για χρήση από πεζούς και ποδηλάτες και, κοστίζει υπέρογκα χωρίς να είναι ανταποδοτικό για τους δημότες. Η Δημοτική Αστυνομία πρέπει να αξιοποιηθεί για την καταστολή του παρκαρίσματος στα πεζοδρόμια, το κυνήγι του διπλοπαρκαρίσματος και γενικά για την καταστολή της αντικοινωνικής οδηγικής συμπεριφοράς, όχι για την είσπραξη τελών παρκαρίσματος στις ήδη υπάρχουσες θέσεις. Βέβαια ο κ. Παπαθανάσης στο πρόγραμμά του έλεγε: «Χωροθετούμε νέες θέσεις parking». Λόγια κενά, σε ένα ακόμη σημαντικό τομέα: δύο χρόνια ούτε μια νέα θέση δεν έχει δημιουργήσει, απλά ζητάει λεφτά για τις ήδη υπάρχουσες!

  • Από την άλλη, σε μια λειτουργική πόλη δεν νοείται η εκδίωξη του αυτοκινήτου, όπως γενικά και αόριστα προτείνει η Κίνηση Πολιτών, χωρίς βέβαια ποτέ να παρουσιάζει κάτι συγκεκριμένο. Σε μια λειτουργική πόλη δεν «αποθαρρύνεται» η χρήση του αυτοκινήτου, αντίθετα προσφέρονται συγκεκριμένες και λειτουργικές εναλλακτικές προς το αυτοκίνητο λύσεις, σε συνδυασμό με την αποδοτική διαχείριση της κυκλοφορίας. Έτσι ο δημότης επιλέγει τι θα χρησιμοποιήσει, η κυκλοφορία διεξάγεται ομαλά, η αγορά δεν πνίγεται από τον βραχνά του κυκλοφοριακού. Λόγια κενά από όσους ασχολούνται με «υψηλή πολιτική» και «νέα διοικητικά κέντρα» ξεπερνώντας με ευκολία τα πρακτικά ζητήματα που βασανίζουν όλους τους πολίτες και επισκέπτες!

Η δική μας άποψη είναι αποδεδειγμένα λειτουργική. Προτείνουμε την εφαρμογή της αρχής που λέει ότι τα οχήματα πρέπει να βρίσκονται στο δρόμο μόνο όταν εξυπηρετούν σκοπούς μετακίνησης και φορτοεκφόρτωσης. Παράλληλα ο χρήστης του οδικού δικτύου πρέπει να έχει στη διάθεσή του ελκυστικούς εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης όπως είναι το περπάτημα και το ποδήλατο.

Σε αυτή τη λογική κατά την θητεία μας από το 2002 έως το 2006 δημιουργήσαμε χώρους στάθμευσης (πχ Γρίμποβο, ΙΚΑ, Εφορία), μεγαλώσαμε τα πεζοδρόμια στη Νότη Μπότσαρη (κάτω δρόμος) και εφαρμόσαμε το μέτρο της ολιγόλεπτης στάσης των αυτοκινήτων στους κεντρικούς άξονες. Το μέτρο αυτό ατόνισε λόγω της αδυναμίας της Τροχαίας να το επιτηρήσει, πρόβλημα που σήμερα ξεπερνιέται με τη δημιουργία Δημοτικής Αστυνομίας. Σήμερα, προτείνουμε τη συνέχεια αυτής της πολιτικής.


Προτείνουμε την συνδυασμένη και αλληλοεξαρτωμένη χρήση τριών στοιχείων υποδομής για την αλλαγή της κυκλοφοριακής εικόνας της πόλης: νέοι χώροι στάθμευσης, λειτουργικό δίκτυο πεζόδρομων και πεζοδρομίων, ευρύ και πρακτικά χρήσιμο δίκτυο ποδηλατόδρομων. Έτσι δημιουργούνται εναλλακτικοί τρόποι μετακίνησης εντός της πόλης, εξομαλύνεται η κυκλοφορία και, αναβαθμίζεται η ποιότητα ζωής.

Σε επόμενα post ακολουθεί η ανάλυση της παραπάνω πολιτικής με συγκεκριμένες προτάσεις για πεζόδρομους, ποδηλατόδρομους και χώρους στάθμευσης στο κέντρο της Ναυπάκτου.